Zomerse granola

DSC_0956 DSC_0964Kleurrijke, exotische granola, voor een stevig ontbijt of tussendoortje.

Voor deze granola heb je wel wat duurdere ingrediënten nodig, maar ik geef alvast wat tips om de goedkoopste producten te vinden.


Ingrediënten:

  • 300-400 g havervlokken (geen instant)
  • 100 g geraspte kokos
  • Agavesiroop en honing naar smaak
  • kokosolie naar smaak (ik gebruikte 4 eetlepels)
  • 100-150 g gojibessen
  • 100-150 g gedroogde mango en/of papaya
  • 150-200 g pistachenoten
  • half vanillestokje
  • zout naar smaak
  • snuifje kaneel

TIPS:

  • Gojibessen: de goedkoopste vind je in het kruidvat. Voor slechts €2,99 heb je een zakje van 150 gram. In vele andere winkels is dit minimum 6 euro.
  • Pistachenoten: deze noten zijn best prijzig, maar als je ze ongepeld koopt, dan heb je al wat goedkopere. In Delhaize vind je voor 3-4 euro een zakje van 375 gram. Ze zijn dan ongepeld en wel gezouten. Granola is sowieso gezouten, maar als je daar niet van houdt, kan je iets duurdere, ogezouten noten kopen.
  • Kokosschilfers zijn meestal niet heel erg duur: ik kocht in Delhaize een zakje van 100 gram voor 1,19 euro.
  • Gedroogde mango/papaya: ik kocht de mango en papaya deze keer op de markt voor 2,70 euro/100 gram. Dat is redelijk goedkoop want in Delhaize is het vaak 39 euro per kilo.
  • Agavesiroop: In Delhaize vind je agavesiroop voor 3-4 euro.

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Vermeng de havervlokken met de gesmolten kokosolie, agavesiroop en/of honing en kruiden. (vanillestokje in de lengte in twee snijden en de pulp eruitzagen met een mesje)
    Stort het mengsel uit op een ingevette bakplaat of op bakpapier of in een platte schaal.
  • Plaats in de oven voor 10 minuten. Roer na 10 minuten even om en plaats nog 10 minuten in de oven.
    Voeg de kokosschilfers toe en roer goed om en plaats nog 10 minuten in de oven.
    Dit hangt van oven tot oven af en van de hoeveelheid granola die op je plaat ligt. Houd de oven zeker in de gaten. Het is belangrijk dat de granola een goudbruine kleur krijgt maar niet te bruin wordt. De kokosschilfers voeg je iets later toe om te voorkomen dat ze verbranden.
  • Laat het mengsel afkoelen.
  • Hak de gedroogde mango en papaya in kleine stukjes.
    De pistachenoten kan je ook hakken, hangt er vanaf of je kleine stukjes lekker vindt of hele noten.
  • Meng alles en voeg ook de gojibessen toe.SMAKELIJK!

Weetje: Veel mensen vragen zich af wat het verschil is tussen granola en muesli. Zelf weet ik het antwoord ook nog niet erg lang. 
Muesli hoort eigenlijk onbewerkt te zijn: gewoon havervlokken met gedroogd fruit en/of noten. Granola is bewerkt: geroosterd in olie zodat het krokant is, en meestal met toegevoegde suikers. 
Granola wordt ook eerder als topping gebruikt, en muesli als basis. 

Ik eet granola op deze manier: ik snijd een halve appel in kleine stukjes, doe er wat haver bij en laat dit even trekken in wat sojamelk. Ik werk af met granola als topping want dit geeft al genoeg smaak. Zo kan je ook langer genieten van je granola en is hij dus minder snel op.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s